--> אז מהי יוגה בעצם | BliGil - בריאות

אז מהי יוגה בעצם

ליאת שמילוב - פסטיבל ישראל ליוגה, צילום: רפאל פינחס משמעות המילה יוגה הינה חיבור/איחוד/הרמוניה, מקורה בסנסקריט, שפה הודית עתיק...

ליאת שמילוב - פסטיבל ישראל ליוגה, צילום: רפאל פינחס
משמעות המילה יוגה הינה חיבור/איחוד/הרמוניה, מקורה בסנסקריט, שפה הודית עתיקה.
יוגה הינה פילוסופיה רוחנית ואימון גופני-רוחני שמקורם בתורות ההינדיות. תפקידה להשקיט את תנודות התודעה (המיינד), לשחרר את האדם מכבלי המציאות בה הוא שרוי ולחבר בין הגוף, הנפש והרוח, כך לחוות שלווה נצחית הנקראת בין היתר: *סָמַאדְהִי. דרך היוגה המתרגל מקבל כלים להתמודד עם הקשיים האישיים שלו, פיזיים או נפשיים.

שיטות ההאטה יוגה
לפי התורות האינדיות אחת הדרכים לחיות אורך חיים יוגי, הוא על ידי משמעת גופנית, ההאטה יוגה.
האטה יוגה, הוא אינו שם נוסף ככל סגנונות היוגה הקיימים כיום במערכב, כי אם זהו מקור השם לכל סוגי היוגה המתמקדים בעיקר בהיבט הפיזי והנשימה. 
האופן האידאילי עבור המערבים המודרניים להיפתח אל עולם היוגה הוא דרך האימון הגופני, בו אנו חווים את המציאות דרך הגוף ומשם צוללים פנימה אל תוך הנפש והרוח.

סגנונות היוגה, הן שיטות הוראה שפותחו עם השנים:
  • ויניאסה יוגה Viniyasa Krama - פותחה על ידי קרישנמצ׳ריה Sri Krishnamacharya וממשיכה עם בנו דסיקצ׳ר T.K.V.Desikachar. משמעות המילה ויניאסה היא ״זרימה״/״תהליך ברצף״. סגנון זה מאופיין בעיקר בשילוב בין הנשימות לתנועות הגוף בתיאום מוחלט, עד לכדי יצירה של פעולה אחת. הדגש המרכזי בויניאסה יוגה הוא תרגול *האָסָאנָה בהתאם ליכולות והצרכים של כל מתרגלת ומתרגל, כשאין כלל חשיבות לשלמות התנוחה.
  • איינגאר יוגה Iyengar Yoga - פותחה על ידי ב.ק.ס איינגאר שהיה תלמידו של קרישנמצ׳ריה-גיסו. בסגנון זה ישנה חשיבות רבה לביצוע מדוייק של האסאנות ולכן, השימוש באביזרים נלווים הוא הכרחי. ב.ק.ס איינגאר פיתח את היוגה תרפיה והמציא מגוון אביזרים שמאפשרים לתרגל יוגה כמעט בכל מצב בריאותי. הדגש על הדיוק, יציבה נכונה וישורת הגוף בעל יתרונות רפואיים רבים.
  • אשטנגה ויניאסה יוגה - פותחה על ידי פטבי ג׳ויס K.Pattabhi שהיה חסיד של קרישמנצ׳ריה, אשר הנחה אותו ללמד את הסדרות הידועות כאשטנגה יוגה. סגנון זה מורכב מסדרות קבועות של רצפי אסאנות, זוהי שיטה אנרגטית יותר. בתוכה נכלל גם סגנון מייסור - תרגול ברצף ללא הנחייה.
     
  • שיבננדה יוגה - פותחה על ידי Swami Vishnudevananda שהיה תלמיד וחסיד של סוואמי שיבננדה. חמישה עקרונות בשיטה זו: תרגול, נשימה, הרפיה, מחשבה ותזונה נכונה. התרגול מובנה - 12 אסאנות, ברכת השמש, תרגילי נשימה, מזמורי מנטרות, מדיטאציה והמתן ללא מניעים אישיים.
  • ביקראם יוגה - פותחה על ידי יוגיראג׳ ביקראם צ׳ודהורי Yogiraj Bikram Choudhury. סגנון זה מתבצע בחדר מחומם לכ- 38 מעלות צלזיוס, ליצירת חווית האקלים של הודו. הסדרה מורכבת מ- 26 אסאנות ו-2 תרגילי נשימה, כאשר ישנה חזרה על כל אסאנה. התנוחות תוכננו באופן מדעי, שכל תנוחה מותחת ומחזקת בצורה שיטתית קבוצת שרירים, רצועות ומפרקים הדרושים לתנוחה הבאה וזאת בכוונה ליצור גירוי והפעלה של איברים פנימיים, בלוטות ועצבים בליווי נשימה נכונה להזרים דם עתיר חמצן לכל חלקי הגוף. בתרגול זה מושם דגש על גיבוש מודעות לגוף, מיקוד הריכוז ושליטה בנשימה בשילוב עבודה מאומצת ורגועה בחום.
  • אנוסארה יוגה - אנוסארה (סנסקריט) משמעותה: ״לציית למשאלת ליבך״, ״לזרום בנועם״. סגנון זה נוסד בארה״ב על ידי ג׳ון פרינד והיא משלבת פילוסופיה טנטריתף הרואה טוב לב פנימי בכל, עם עקרונות ישורת אוניברסליים. סגנון זה שם דגש על קהלתיות (Kula) הנותן תחושת שייכות ובו בזמן מאפשר את החופש האישי.
  • בריגהו יוגה - שיטת יוגה הנשענת על מסורת שמקורה ברישי בריגהו.
  • ויג׳נאנה יוגה - פותחה ע״י אורית סן-גופטה. ארבעת המרכיבים העיקריים של הסגנון: ישיבה (מדיטאציה), נשימות (פראניאמה), תרגול אסאנות ולימודי טקסטים (פילוסופיה) של היוגה. משמעותה בסנסקריט ״להבין מבפנים״. קיימים שבעה עקרונות המנחים שיטה זו: הרפיית הגוף, השקטת התודעה, התמקדות, התמקדות באמצעות הכוונה, השתרשות, חיבור, התרחבות ומודעות לנשימה.
  • ויני יוגה - פותח על ידי דסיקאצ׳אר (ט.ק.ו.). זהו סגנון עדין הכולל נשימה ותרגול אסאנה לצד הדרכה רוחנית ופילוסופית.
  • ין יוגה - מתבסס על הרעיון של ין ויאנג, עקרונות מנוגדים ובו בזמן משלימים זה את זה בטבע. ין הוא הפן היציב, הסטטי, הנחבא, בעוד היאנג הוא האלמנט המשתנה, שתמיד בתנועה. הין בגוף האדם הן, רקמות החיבור היחסית נוקשות (גידים, רצועות) בעוד השרירים הגמישים יותר והדם הם היאנג. בתרגול הין המתרגל בדר״כ שוהה כ- 5 דקות בתוך התנוחה, להבדיל מתרגול היאנג (ויניאסה, אשטנגה ועוד). התרגול בדר״כ מתרכז בתנוחו שעובדות בעיקר על פלג גוף תחתון - מותניים, אגן, ירכיים פנימיות והחלק התחתון של עמוד השדרה. שלושה עקרונות לסגנון זה: מציאת הקצה, דומייה ושהייה בתנוחה.
דרכים שונות לאורך חיים יוגי
היוגה אינה רק תועלת גופנית (תרגול אסאנות), היוגה היא דרך חיים. היא מספקת לאנושות מסלול רוחני ומקנה מערכת של קווים מנחים, מוסריים, אתיים ומעשיים שמסייעים לנו לחיות חיים בריאים ומאוזנים.
  • גינאנה יוגה - דעת. דרך שיתחברו אליה אנשים בעלי אישיות אינטלקטואלית, מציאת העצמי בעזרת הידע. התרגול הוא דרך לימוד ומדיטאציה.
  • בהקטי יוגה - דביקות. מתאימה לאנשים שמתחברים לתפילה.
  • קארמה יוגה - הקדשת החיים לפעילות נטולת שיקולים אנוכיים. מתאימה לאנשים שממלאים את חובתם מאהבה ולא מונעים מרצון בגמול.
  • מנטרה יוגה - שירה מקודשת. מימוש עצמי על ידי חזרה בשקט או בקול על צלילים מקודשים. המנטרה המקודשת ביותר היא ״אום״.
  • ראג׳ה יוגה - שמונה צעדים להארה. תרגול אסאנה, נשימה, מדיטאציה וכינוס חושים.
  • האטה יוגה - השליטה הפיזית. דרך זו נחשבת כהכנה לעיסוק ברא׳גה יוגה, שבה חוסן פיזי ובקרת השימה הכרחיים. זהי דרך היוגה המתורגלת בצורה הנרחבת ביותר במערב - האטה יוגה מורכבת משילוב של תנוחות פיזיות, תרגילי נשימה, תהליך התנקות ומודעות לגוף הפיזי ולגוף האנרגטי בכדי להתכונן להתבוננות ומדיטאציה.

למה דווקא יוגה
מטרות תרגול האטה יוגה הן, תועלת גופנית, רגשית ורוחנית. מטרות אלו מתבטאות בגמישות (רוגע), חוסן מוגבר וכוח סיבולת. 

עם השנים וההתפתחות הטכנולוגית אנו פחות ופחות מפעילים את גופנו ואף מזיקים לו. 
רובנו בשלב מסויים של החיים סובלים מכאבי גב ומפרקים, כתוצאה מהפעלת לחץ שהגוף אינו ערוך לו (לדוגמא, ישיבה ממושכת מול המחשב). שימוש בתרופות היא הדרך הקלה והמהירה עבורנו לטייח את הכאב. כך גם הגמישות והרגישות שהיתה לנו כילדים אובדות ככל שאנו מכבים בהדרגתיות את המודעות לגופנו. 

רבים מאיתנו סובלים מאי שקט, חרדות, דיכאונות, חיפוש אחר האושר כשאנחנו בעצם עבדים של מירוץ החיים, הטכנולוגיה, ההספקים.
תרגולי היוגה מאפשרים לנו להחזיר את המודעות הפיזית לעצמנו. עם מודעות פיזית מפותחת יותר אנו יכולים להתקדם במדרגות המודעות, מה שיוביל אותנו לבהירות והשקטת התודעה (המיינד), שיאפשרו לנו לשפר את רמת הריכוז.
היות והיוגה מעודדת בחינה עצמית והיכרות פנימית היא מאפשרת גילוי הגורמים הנפשיים המעודדים חרדות. גילוים מהווה צעד משמעותי בריפוי והקלה מהתקפי חרדה.

תרגולי היוגה יכולים להקל, לשכך או לרפא מחלות וסימפטומים פיזיים מסויימים (לדוגמא, 
כאבי ראש, כאבי גב, נדנודי שינה, תסמונת טרום וויסתית, אסטמה ותסמונת המעי הרגיז, מתחים רגשיים, מצבי רוח משתנים ועוד). 

תרגולי האטה יוגה מובנים כך שישנה הפעלה של כל שרירי הגוף, מה שמונע מאמץ ואימון יתר של קבוצת שרירים מסויימת העשוי לגרום לפציעות.
התרגול הפיזי מחזק את האיזון, היציבות וקלות התנועה שלנו וטכניקות הנשימה מסייעות לנו לנשום עמוק ומלא יותר לאורך כל שעות היום שלנו.
נתיב פיזי זה אל הרוחניות הוא המאפיין היעיל והייחודי ביותר של האטה יוגה, והמבדיל העיקרי בין שיטת היוגה לשיטת התעמלות אחרת. 

היוגה היא דרך כליווי אישי עבור כל אחד מאיתנו. 
הייחודיות תתברר כשתתחילו בתרגול שלכם.

״כולם מנסים לרדוף אחרי האושר במקום לאמץ אותו כדרך חיים״ - אנונימי.


*נָמַסטֶה
עד לפעם הבאה,
ליאת
---------------------------------------------------------------------------------
סָמַאדְהִי – מצב תודעה מדיטטיבי עמוק שבו חווה האדם את האחדות. כאשר מתרגל רוחני ממזג את העצמי הנמוך ומסוגל להיכנס למצב מדיטטיבי אמיתי, הוא או היא יכולים לחוות סָאטוֹרִי, כלומר התעוררות פתאומית והצצה אל המציאות הרוחנית. זוהי חוויה חומקת, והמתרגל שב במהרה למצב התודעה היומיומי הרגיל. אולם, לאחר שהאדם חווה פעמים רבות מצב של סאטורי, הוא לומד כיצד לשמר את האנרגיה הזו ויכול לחוות סמאדהי – היטמעות ממושכת במצב האושר העילאי. האדם יכול להיכנס למצב הסמאדהי וליפול ממנו פעמים רבות. אולם כאשר הוא לומד לשמר את הסמאדהי, הוא יכול לחוות הארה שאינה בת־חלוף.
אָסָאנוֹת – תנוחות גופניות מסוימות המתורגלות במסגרת ההָאטָה יוֹגָה. ראו: הָאטָה יוֹגָה.
נָמַסטֶה – מחווה המשמשת לרוב בברכה ובפרידה, ובה מצמידים את כפות הידיים ביראת כבוד ואומרים "נָמַסטֶה". פירוש המילה הוא: "האלוהי שבי מברך את האלוהי שבך".

תגובות

שם

ויטמינים ותוספי מזון,6,פעילות גופנית למבוגרים החדשים,29,פעילות מנטלית למבוגרים החדשים,12,רפואה מונעת,41,
rtl
item
BliGil - בריאות: אז מהי יוגה בעצם
אז מהי יוגה בעצם
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEizdqkKtQF-i-c3W0HEIT1VGaVvMNVesnKtayKL1EEqFQW64Lf1_4CcMVsi78EIXD2LD2i7a3UoaCpxJLmCh_g-bnUvVXN1-Ao6XnWwxZ_apig6-2wmVvD-jrN_mvU8XYBM5RRVmsyEPYQ/s640/%25D7%259C%25D7%2599%25D7%2590%25D7%25AA+%25D7%2599%25D7%2595%25D7%2592%25D7%2594.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEizdqkKtQF-i-c3W0HEIT1VGaVvMNVesnKtayKL1EEqFQW64Lf1_4CcMVsi78EIXD2LD2i7a3UoaCpxJLmCh_g-bnUvVXN1-Ao6XnWwxZ_apig6-2wmVvD-jrN_mvU8XYBM5RRVmsyEPYQ/s72-c/%25D7%259C%25D7%2599%25D7%2590%25D7%25AA+%25D7%2599%25D7%2595%25D7%2592%25D7%2594.jpg
BliGil - בריאות
http://health.bligil.co.il/2018/08/blog-post_29.html
http://health.bligil.co.il/
http://health.bligil.co.il/
http://health.bligil.co.il/2018/08/blog-post_29.html
true
6951274216417512926
UTF-8
טוען את כל הרשומות לא נמצאו רשומות כל הכתבות קרא עוד השב בטל תגובה מחק נכתב על ידי Home עמודים רשומות כל הכתבות מומלץ עבורך! תגיות ארכיון חיפוש כל הרשומות לא נמצאו נתונים התואמים לנתונים שהזנת חזרה לעמוד הבית ראשון שני שלישי רביעי חמישי שישי שבת יום א יום ב יום ג יום ד יום ה יום ו שבת ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר ינו פבר מרץ אפר מאי יונ יול אוג ספט אוק נוב דצמ עכשיו לפני דקה לפני $$1$$ דקות לפני שעה לפני $$1$$ שעות Yesterday לפני $$1$$ ימים לפני $$1$$ שבועות יותר מ-5 שבועות עוקבים עקוב THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share. STEP 2: Click the link you shared to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy