--> אוסטאופורוזיס ומניעה בגיל המעבר, מאת ד"ר יגאל בלום | BliGil - בריאות

אוסטאופורוזיס ומניעה בגיל המעבר, מאת ד"ר יגאל בלום

השינויים ההורמונאליים שחלים בתקופת גיל המעבר אצל נשים מתבטאים בשינויי גוף  הדורשים התייחסות רפואית. הירידה בייצור הורמון האסטרוגן והורמ...

השינויים ההורמונאליים שחלים בתקופת גיל המעבר אצל נשים מתבטאים בשינויי גוף  הדורשים התייחסות רפואית. הירידה בייצור הורמון האסטרוגן והורמון הפרוגרסטרון גורמים לא רק לתופעות לוואי חולפות אלא גם לשינויים קבועים בגוף, שינויים כמו הפסקת המחזור החודשי ודילול עצם. בעוד הפסקת המחזור לא פוגעת בתפקודה היום יומי הפיזי והרפואי של האישה, דילול עצם הוא מצב היכול להתדרדר ואף לגרום לאוסטאופורוזיס - היחלשות העצמות ברמה מסוכנת.

איך קשורה מחלת האוסטאופורוזיס לגיל המעבר?
כל בני האדם, לא רק נשים, מתחילים לאבד מסת עצם בהדרגתיות לאחר שעברו את גיל השלושים. העצם נחלשת, ועצם שהיא חלשה סופה להישבר. לקראת ובגיל המעבר, רמת הורמון האסטרוגן, שתפקידו לסייע לשמוע על בריאות העצמות, יורדת. ירידה זו ברמת ההורמון ביחד עם הפסקת המחזור החודשי עלולה לגרום לאיבוד מסת עצם.
נשים בגיל המעבר מאבדות כ 20% מצפיפות העצם שלהן בתקופה של מספר שנים בודדות לאחר סיום המחזור החודשי באופן קבוע. נתון זה הופך אותן לקבוצת בסיכון מוגבר לחלות באוסטאופורוזיס- עצמות חלשות המובילות לשברים לא צפויים בעיקר באגן ובגב.

גורמי הסיכון לאוסטאופורוזיס:
גיל: כאמור, צפיפות העצם מתחילה לרדת באופן טבעי לאחר גיל שלושים, אצל גברים ונשים כאחד.
מין: אצל נשים הסיכון לחלות ב אוסטאופורוזיס גבוה פי ארבע מגברים, בין היתר כתוצאה מעצמות קלות ודקות יותר ואורך חיים ארוך יותר.
מבנה ומשקל: נשים רזות ונמוכות יותר נמצאות בסיכון גבוה יותר לחלות מכיוון שיש להן פחות עצם לאבד.
גנטיקה: אישה אשר יש לה עבר משפחתי ותורשתי של אוסטאופורוזיס נמצאת בקבוצת הסיכון לחלות במחלה
נטילת תרופות: ישנן תרופות מסוימות כמו סטרואידים לדוגמא אשר מגבירים את הסיכון לפתח את המחלה.
איך ניתן למנוע אוסטאופורוזיס?
כמו כל מחלה, הטיפול הכי טוב הוא מניעה! כך שאם עברת את גיל השלושים די מזמן ואת מתקרבת (או כבר נמצאת) בגיל המעבר, חשוב שתשמרי על מספר דברים שיסייעו לך להימנע מהמחלה:
פעילות גופנית: פעילות גופנית מתונה מסייעת בשמירה על העצמות, כמו כן חשוב להימנע מישיבה ממושכת.
את יכולה לבצע הליכה מהירה, רכיבה על אופניים, להשתתף בפעילות בקבוצה בכדי לשמור על הכושר הגופני. בנוסף, אם את יכולה ורוצה פעילות אירובית, ריקוד וריצה הן פעולות שמסייעות רבות לחיזוק העצמות. חשוב לשלב תרגילים של חיזוק השרירים כמו תרגילי סיבולת ואימון במכשירים בחדר כושר. שרירים חזקים מושכים את העצמות ומחזקים אותן גם.
הקפדה על תזונה מאוזנת: חשוב לכלול בתפריט סידן וויטמין די . המזונות המכילים כמות גדולה יחסית של סידן הם- עלים ירוקים, אגוזים, פירות יבשים ומוצרי חלב. בנוסף ישנם מאכלים כמו דגים, ביצים ודגני בוקר עם תוספת ויטמין די וסידן.
תוספי סידן וויטמין די: ויטמין די וסידן קשה לקבל ממזון בלבד ולכן מומלץ ליטול תוספי ויטמינים בעיקר בחורף כשיש חשיפה מועטה לשמש. מכיוון שאין חשיבות למקור הסידן- בין אם מדובר במזון מן החי או הצומח או תוסף, רבים נוטלים תוספי סידן להשלמת החסר והגברת ספיגת הסידן בגוף.
בשוק קיימים שלושה סוגי סידן עיקריים:סידן ציטראט, סידן גלוקוקונט וסידן קרבונט - והשחקן החדש הוא הסידן האמורפי.
סידן הציטראט מתאים בעיקר לאנשים הסובלים מבעיות עיכול שונות שכן הוא אינו דורש סביבה חומצית מיוחדת מעבר לחומציות הקיבה הטבעית ולכן ניתן ליטול אותו גם על קיבה ריקה. טבליה אחת מכילה בין 200-300 מ"ג סידן.
סידן קרבונט- סוג זה של סידן נמצא בטבע בכמויות רבות וצדפות לדוגמא הן מקור שכיח ביותר לתוסף סידן ותוספי תזונה בכללי. מדובר בתוסף הסידן הנמכר ביותר והפופולארי ביותר שכן הוא נבדק מחקרית על ידי קופות החולים וגם מכיל ריכוז גבוה של סידן . טבליה אחת מכיל כ500-600 מ"ג סידן.
סידן גלוקונט- סידן זה אינו מגיע בנפרד אלא בשילוב של מינרלים נוספים וביחד עם סידן ציטראט או קרבונט.
לאחרונה נכנס שחקן חדש לשוק התוספים- סידן אמורפי -דניסטי. סידן זה הינו על בסיס ביו מינרל ייחודי שנבדק במחקר קליני בקרב נשים בגיל המעבר ונמצא שיכולת הספיגה שלו היא יותר מפי 4.6 מתוספים נפוצים אחרים. גם את הסידן האמורפי מומלץ לצרוך על קיבה ריקה וכל טבליה מכילה 200 מ"ג סידן בספיגה גבוהה.
בבחירת תוסף הסידן המתאים חשוב לדעת - רוב תוספי הסידן המוכרים, אחוז הספיגה שלהם בגוף זהה לאחוזי ספיגה של סידן הנצרך ממזון ועומד על כ 30-40%. לכן בבחירת התוסף מומלץ להתייחס לא רק למינון הסידן בטבליה אלא גם ליכולת ספיגתו בגוף. כמו כן יש לוודא שמדובר במוצר איכותי המאושר על ידי משרד הבריאות ובעל הוכחות ברורות וודאיות שהוא תורם להפחתת הסיכון לשברים ולהגדלת צפיפות העצם.
הקפדה על אורח חיים בריא: הימנעות מעישון, מזונות עתיקים בנתרן וצריכת אלכוהול מתונה עד פחותה יסייעו במניעת המחלה.
חשוב לדעת שמדובר במחלה שקטה אשר אין לה תסמינים או תופעות טרם תחילת השברים הלא צפויים. לכן, אן הינך נמצאת בקבוצת הסיכון או בגיל המעבר ומעבר לו- גשי לרופא לבדיקה והתייעצות.

ד"ר יגאל בלום סגן נשיא מו"פ (מחקר ופיתוח) אמורפיקל בע"מ
www.density-calcium.co.il

תגובות

שם

ויטמינים ותוספי מזון,6,פעילות גופנית למבוגרים החדשים,29,פעילות מנטלית למבוגרים החדשים,12,רפואה מונעת,41,
rtl
item
BliGil - בריאות: אוסטאופורוזיס ומניעה בגיל המעבר, מאת ד"ר יגאל בלום
אוסטאופורוזיס ומניעה בגיל המעבר, מאת ד"ר יגאל בלום
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiYf0MCM797EHP1fkZ_B_ExC04RqPsYSVrj1Gd23fk7gpMRT2srTSprwfhAW34ZwUDpmRmepr4dCgCNwyZjVQSq74F3of8Lnd0E0hKfmg0n13zOeck9TmwDCzSKI1y_vQ-Hqo2X-nc8Yhc/s640/%25D7%25A6%25D7%25A4%25D7%2599%25D7%25A4%25D7%2595%25D7%25AA+%25D7%25A2%25D7%25A6%25D7%259D.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiYf0MCM797EHP1fkZ_B_ExC04RqPsYSVrj1Gd23fk7gpMRT2srTSprwfhAW34ZwUDpmRmepr4dCgCNwyZjVQSq74F3of8Lnd0E0hKfmg0n13zOeck9TmwDCzSKI1y_vQ-Hqo2X-nc8Yhc/s72-c/%25D7%25A6%25D7%25A4%25D7%2599%25D7%25A4%25D7%2595%25D7%25AA+%25D7%25A2%25D7%25A6%25D7%259D.jpg
BliGil - בריאות
http://health.bligil.co.il/2019/05/blog-post_8.html
http://health.bligil.co.il/
http://health.bligil.co.il/
http://health.bligil.co.il/2019/05/blog-post_8.html
true
6951274216417512926
UTF-8
טוען את כל הרשומות לא נמצאו רשומות כל הכתבות קרא עוד השב בטל תגובה מחק נכתב על ידי Home עמודים רשומות כל הכתבות מומלץ עבורך! תגיות ארכיון חיפוש כל הרשומות לא נמצאו נתונים התואמים לנתונים שהזנת חזרה לעמוד הבית ראשון שני שלישי רביעי חמישי שישי שבת יום א יום ב יום ג יום ד יום ה יום ו שבת ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר ינו פבר מרץ אפר מאי יונ יול אוג ספט אוק נוב דצמ עכשיו לפני דקה לפני $$1$$ דקות לפני שעה לפני $$1$$ שעות Yesterday לפני $$1$$ ימים לפני $$1$$ שבועות יותר מ-5 שבועות עוקבים עקוב THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share. STEP 2: Click the link you shared to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy