--> עייפות שרירים, סיבות ופתרונות, מאת יונתן בן שמעון | BliGil - בריאות

עייפות שרירים, סיבות ופתרונות, מאת יונתן בן שמעון

כשאנחנו חושבים על שרירים תפוסים, עייפות השריר, מתיחת יתר של השריר- לרוב אנחנו חושבים שמדובר בספורטאים או אנשים שמתאמנים באופן קבוע. אבל ה...


כשאנחנו חושבים על שרירים תפוסים, עייפות השריר, מתיחת יתר של השריר- לרוב אנחנו חושבים שמדובר בספורטאים או אנשים שמתאמנים באופן קבוע. אבל האמת היא שככל שעולים בגיל, השרירים שלנו באופן טבעי נחלשים ופעילויות כמו עבודת גינון עונתית, חזרה מתונה לפעילות גופנית סדירה, העמסה והעברה של חפצים שבעבר הייתה קלה יותר- כל אלה עלולים לגרום לעייפות השריר.

עייפות השריר מתבטאת בעיקר בכאבים מקומיים אבל לא רק- התחושה הכללית בגוף היא תחושת עייפות וחולשה ויש לכך מספר סיבות:

1. ככל שמתבגרים ומזקנים אורח החיים של רוב האנשים הופך להיות כזה של מינימום פעילות. ככל שתרבו לשבת ללא מעש ואורח החיים שלכם יהיה פחות ופחות פעיל ואינטנסיבי- כך הגוף נחלש יותר ואיתו העצמות והשרירים כך שכל מתיחה או פעילות רבה פתאומית ללא הכנה מראש יכולה לפגוע בשרירים ולגרום לעייפות השריר.

2. חזרה או התחלה מהירה מדי לפעילות גופנית - אין ספק שפעילות גופנית טובה וחשובה בכל גיל, אבל כאשר לא מתכוננים בצורה נכונה לאימון - וזה אומר, התאמת תפריט, התאמת סוג הספורט, מתיחות לפני ואחרי - הדבר עלול לפגוע בשרירים. חשוב לבצע פעילות גופנית המותאמת לגיל ולמצב הבריאות. ולהסתגל אט אט ובצורה הדרגתית למאמץ החדש. אימונים אינטנסיביים מדי יגרמו להיווצרות כמויות גדולות של חומצות חלב וקרעים מיקרוסקופיים בסיבי השריר ויצרו מצב של כאבים ומתיחות יתר של השריר.

3. שתייה לא מספקת- שתייה מספקת של מים גם היא חשובה בכל גיל ובעיקר בגילאים המאוחרים בהם אנו מרגישים עייפות של כל חלקי הגוף החל מעור הפנים דרך איברי הגוף הפנימיים ועד לשרירים. שתו מים! לפני פעילות, במהלך פעילות ולאחריה. הקפידו על כמות צריכת נוזלים מספיקה גם אם אתם כל היום בבית ללא מעש.

4. גם מיעוט שעות שינה משפיעה על הגוף - הטירדות היום יומיות, הלחץ, הגיל... כל אלה עושים את שלהם וגורמים למיעוט בשעות שינה או שינה לא איכותית ממנה קמים עם שרירים דואבים ומתוחים.


התכווצויות בלתי רצוניות של השרירים, הרגשה מקומית וכללית של חולשה וכאב, מתיחות יתר בשריר, התחלה של דלקת מקומית - כל אלה הם התסמינים שאתם אכן סובלים מעייפות השריר. אמנם לא מדובר בתופעה מדאיגה, אשר חולפת בעצמה , אבל בכל זאת מדובר במצב לא נעים שניתן להקל עליו וגם לטפל בו:

מנוחה: במידה ועייפות השריר נוצרה עקב פעילות יתר או פעילות מאומצת ללא ביקורת - השתדלו לנוח. קומפרסים קרים, הרמת הרגליים למעלה ומנוחה עד שהשריר יתאחה ותוכלו לחזור לפעילות - רק שימו לב הפעם לעשות אותה באופן מתון בהדרגה ולא להעמיס על עצמכם.

שתייה:
תשתו מים וכמה שיותר! החזיקו כוס במקום קרוב ובכל פעם תדאגו למלא אותה כך שבכל פעם תהיה לכם כוס מים זמינה לשתייה. לא תאמינו כמה מים יכולים לעזור.
מסת השרירים מורכבת ברובה ממים ולכן שתייה מרובה שומרת על השריר ועל תפקודו. התייבשות קלה ביותר של 2% שאינה מורגשת כלל- יכולה לגרום לירידה משמעותית בתפקוד הפיסי והנפשי כאחד.

ויטמין די:
ויטמין די שומר על השרירים ועל העצמות ובכך חשיבותו. עם הגיל יורדת ספיגת ויטמין די מהמזון בגוף ולכן ובהתאם לתוצאות בדיקה (דם) של רמת הויטמין בדם- ניתן לשקול ליטול תוסף תזונה שיסייע גם במניעה של בריחת סידן ודלדול עצם.

פעילות גופנית:
כאשר השרירים שלכם אינם מפעילים די, מתחלפים באופן טבעי סיבי השריר בשומן ונחלשים. עייפות השריר וחולשת שרירים אינה חולשה אמיתית של השריר שכן הוא עדיין מתפקד, אך הפעלתו דורשת מכם יותר מאמץ המלווה לעיתים בכאבים.

על מנת לחזק את השרירים יש להתמיד בפעילות גופנית סדירה המותאמת לגיל ולמצב הגופני, ארבע פעמים בשבוע ארבעים דקות בכל פעם. פעילות גופנית ממושכת ומתונה תשפיע לזמן ארוך יותר על סיבולת השריר ותחזק אותו. לאחר מאמץ פיזי למניעה וטיפול בכאב, ניתן ליהנות מאמבט מלחים חם ועיסוי השריר.

בגילאים מבוגרים חשוב לבצע בדיקות רפואיות לצורך בירור הגורם לעייפות השריר וכמו כן להתייעץ עם פיזיותרפיסט לפני תחילת אימון גופני כלשהו על מנת לא לגרום נזק לשרירים. בהתאם לדרגת הכאב ובהתייעצות עם הרופא המטפל ניתן גם ליטול משככי כאבים אך לא לאורך זמן ולא כטיפול מניעתי, אלא להקלה זמנית על הכאב.

טיפולים נוספים המקובלים מאוד, הם שימוש במוצרים ותכשירים אלטרנטיביים שיוצרים הקלה מקומית . לרוב הם מכילים רכיבים מקררים מקומית או צמחים רפואיים שמקלים על התופעה. העדיפות היא להשתמש בתכשירים ומוצרים מבוססי ג'ל הנספגים בקלות ואינם מכתימים את הבגד.
להלן פירוט על 3 צמחי מרפא מובילים ומומלצים שיכולים לעזור במצבים אלה :
ארניקה – צמח הארניקה נמצא בשימוש גם ברפואה בקונבנציונאלית וגם ברפואה האלטרנטיבית הודות ליכולת שלו להקל על כאבי מפרקים, כאבי שרירים והחלמה טבעית ומהירה מחבלות ומכות יבשות והיווצרותם של סימנים כחולים. תכשירים המכילים ארניקה, לרוב קרויים על שם הצמח, הנחשב לאפקטיבי ביותר ובטוח בשימוש ממושך.
מנטה והרכבים הפעילים שניתן להפיק ממנה - מנטול ומטיל לקטאט:
כולנו מכירים ומשתמשים במנטה במאכלים, בשתייה, ומוצרי מדף. צמח המנטה מקנה תחושת קירור, אלחוש ורענון בזכות רכיב ה"המנטול" המופק משמן הצמח והמצוי גם במינונים שונים בנענע ובכל משפחת צמחי ה"מנטה" המוכרים.
מהמנטול ניתן להפיק גם את המנטיל לקטאט - בעל אפקט דומה, המשמש גם הוא כמקרר ומאלחש מקומי שפועל לאורך זמן ושילובם יחד מקובל. כל זאת בתוספת ריח ממכר ונעים לאף (שאגב גם עזר בפתיחת אף סתום!)
ציפורן - תבלין הציפורן מוכר לנו באפייה בעיקר, בבישול וגם כצמח שמימנו מפיקים שמן עוצמתי שנעזרים עדיין היום בו לטיפולי שיניים ואכן שמן הציפורן הוא בעל תכונות של אלחוש, מחטא ואנטי דלקתיות ומסייע בהקלה מקומית על הכאב.

השילוב של הרכיבים היחודיים הללו ממקור טבעי, יוכל לסייע רבות בהקלה על עייפות השריר. בשילוב שגרת מנוחה, תזונה בריאה ופעילות גופנית מתונה ניתן לשמור על תפקוד שריר אופטימאלית לאורך שנים.

מאת : בן שמעון יונתן - רוקח, חברת פלוריש. floris.co.il

תגובות

שם

ויטמינים ותוספי מזון,6,פעילות גופנית למבוגרים החדשים,29,פעילות מנטלית למבוגרים החדשים,12,רפואה מונעת,41,
rtl
item
BliGil - בריאות: עייפות שרירים, סיבות ופתרונות, מאת יונתן בן שמעון
עייפות שרירים, סיבות ופתרונות, מאת יונתן בן שמעון
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEigpBH2vXxhD9QB3kxoRZyUg5UyTkcIkTmEsioeN4xUKgWboo8Ea_PP5a9NhsuLg39XSDYS3TYlq0LIK3PPmo9Xy_slTX5Nvrluhc9G9wVec-aHmYnPOXExEi0M-ya4udpuIm-z6SVfiYc/s1600/%25D7%25A2%25D7%2599%25D7%2599%25D7%25A4%25D7%2595%25D7%25AA+%25D7%25A9%25D7%25A8%25D7%2599%25D7%25A8%25D7%2599%25D7%259D.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEigpBH2vXxhD9QB3kxoRZyUg5UyTkcIkTmEsioeN4xUKgWboo8Ea_PP5a9NhsuLg39XSDYS3TYlq0LIK3PPmo9Xy_slTX5Nvrluhc9G9wVec-aHmYnPOXExEi0M-ya4udpuIm-z6SVfiYc/s72-c/%25D7%25A2%25D7%2599%25D7%2599%25D7%25A4%25D7%2595%25D7%25AA+%25D7%25A9%25D7%25A8%25D7%2599%25D7%25A8%25D7%2599%25D7%259D.jpg
BliGil - בריאות
http://health.bligil.co.il/2019/12/blog-post_11.html
http://health.bligil.co.il/
http://health.bligil.co.il/
http://health.bligil.co.il/2019/12/blog-post_11.html
true
6951274216417512926
UTF-8
טוען את כל הרשומות לא נמצאו רשומות כל הכתבות קרא עוד השב בטל תגובה מחק נכתב על ידי Home עמודים רשומות כל הכתבות מומלץ עבורך! תגיות ארכיון חיפוש כל הרשומות לא נמצאו נתונים התואמים לנתונים שהזנת חזרה לעמוד הבית ראשון שני שלישי רביעי חמישי שישי שבת יום א יום ב יום ג יום ד יום ה יום ו שבת ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר ינו פבר מרץ אפר מאי יונ יול אוג ספט אוק נוב דצמ עכשיו לפני דקה לפני $$1$$ דקות לפני שעה לפני $$1$$ שעות Yesterday לפני $$1$$ ימים לפני $$1$$ שבועות יותר מ-5 שבועות עוקבים עקוב THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share. STEP 2: Click the link you shared to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy